Laatste therapiedag vrijdag - Reisverslag uit Jan Thiel, Curaçao van Larissa Kuiper - WaarBenJij.nu Laatste therapiedag vrijdag - Reisverslag uit Jan Thiel, Curaçao van Larissa Kuiper - WaarBenJij.nu

Laatste therapiedag vrijdag

Blijf op de hoogte en volg Larissa

11 Mei 2013 | Curaçao, Jan Thiel

Laatste dag van therapie. Nadat we wakker geworden waren hebben we eerst ontbijtje genomen. En toen even heerlijk douchen. We zijn nog eerst naar Albert Heyn geweest voor wat boodschappen, want we eten vanavond in ons huis. Kunnen we even alles laten bezinken.

Ook nog even koffie gedronken, en toen omkleden. Larissa was super gezellig deed in alles leuk mee.
Zijn we lopend naar het strand gegaan eerst even het water in om af te koelen. Wat is dat heerlijk in de zee te zwemmen. Dat zullen we straks wel missen.

Larissa was heerlijk aan het spelen met haar emmer en met zand. Af en toe kwam er een golf water en koelde ze ook af. Echt haar schoenen en browk zaten helemaal vol met zand. Ze wilde zeker wat mee nemen voor thuis, hihihi.
Ook nog even met Maurice contact gehad.
Om half twee weer terug naar het huisje en even onder de douche. Larissa zat zo onder het zand. Meteen ook zelf eronder gegaan. Toen wat broodjes gemaakt voor allemaal. Wat is larissa toch rustig, of het is stilte voor de storm.
Ik zeg tegen haar, zullen we je tas inpakken, ga je nog een keer zwemmen met Nubia. Ja zeg ze. Samen ingepakt. En ze staat weer als eerste bij de auto.
Op naar het CDTC.

Daar aangekomen, zag ze Wendy al lopen in de verte. Gezellig aan de picknick tafel gaan zitten totdat de Wendy en Lindsey zouden komen. En ja hoor. Daar zijn ze. En Larissa ziet ons niet meer staan, heerlijk eigenlijk. Ze zijn naar binnen gegaan naar de oefenruimte. Daar hebben ze nog een spelletje gedaan. Larissa kon ook weer kiezen uit twee spelletjes. En ze koos de puzzel.

Na een half uur kwamen ze naar buiten toe. En gingen naar beneden om zich om te kleden. Daarna naar het dock toe. Larissa is echt watervlug. Ze pakt gauw de hand van Wendy en stapt op het dock. En gaat gauw zitten en ze doet meteen haar voeten in het water. Nubia moest nog komen, en ja hoor daar is ze weer. Wendy lag al in het water, en larissa ging ook meteen. Nubia kwam meteen een zoen brengen op haar wang. Zo lief om tze zien. Ze hebben Larissa helemaal haar eigen gang laten gaan. Zij bepaalde wat ze gingen doen. Het was echt genieten. Ze deed het zo leuk en ook heel goed.

Ze zwom naar het dock en dan moest Lindsey haar de picto's laten zien. En koos ze er eentje. Zwom ze weer naar Wendy en dan moest Larissa haar laten weten wat ze uitgekozen had. Ze heeft met de ring, kusje, knuffel, bal en stok. En heel veel rondjes gezwommen. En kusjes gegeven. Ze gingen niet meerop het dock oefenen. Ook omdat het de laatste dag was. Maar het verbaasde ons weer hoe Larissa was. Ze was gezellig, heerlijk aan het lachen. Ze genoot van alles en iedereen om zich heen. Ze keek veel naar ons. Of we wel alles zagen. Nou wij keken wel, want het zo genieten van Larissa.

Ze vertelde allemaal (therapeuten, dolfijntrainsters, en stagiares) dat ze Larissa zullen missen. Je hoorde haar overal bovenuit. Zelfs George die heeft ook zo genoten van Larissa. Hij heeft de laatste sessie van Larissa mee zitten kijken. En hij had ook een lach van oor tot oor. Hoe vrolijk en allerlei aanwijzingen Larissa gaf.
Wij zijn dan ook weer apetrots op onze knappe dochter. Ze heeft het toch maar weer gepresteerd allemaal.

Zo willen wij iedereen bedanken, vooral Anita en Marco Stork, en de mensen van het Vennepsefeest en alle mensen die een donatie gedaan hebben. Om dit weer voor Larissa te realiseren. ONWIJSBEDANKT ALLEMAAL.

• 11 Mei 2013 - 21:04

Oma Knijnenburg:

Wat fijn dat Larissa het zo naar haar zin heeft en ook nieuwe dingen leert, dat is voor jullie ook heerlijk toch.Nog prettige dagen en een goede vlucht gewenst,tot ziens in de slagerij.

• 12 Mei 2013 - 15:49

Gerry:

Hopelijk viel het jullie niet te zwaar om afscheid nemen van alles daar op Curacao
    en vindt Larissa het ook weer fijn in haar eigen huis te zijn!
    Groetjes en bedankt voor alle mooie verhalen die we konden lezen de afgelopen tijd,
    tot ziens, Hans en Gerry

• 12 Mei 2013 - 20:01

Anja Van Der Putten:

Hoi Els, Andre en Larissa,

Wat jammer dat jullie fantastische therapie weer teneinde is, maar het was zo fijn om jukkie verhalen te lezen en hoe Larissa genoot en jullie ook.

Zo gaaf maar helaas aan alles komt een eind, fijne terugreis en kom gauw bakkie doen kletsen we bij

Gr anja

• 13 Mei 2013 - 09:06

Andrea Peters:

Hey daar,

oooh niet leuk he! het zit er al weer op.

Maar gelukkig heb je straks nog je foto's en alle mooie herinneringen

Genieten jullie nog even van je laatste paar dagen daar, en spreek je vd week wel even

bedankt voor al jullie mooie verhalen!

een dikke knuf voor allemaal

liefs mike andrea diego en dominique

• 13 Mei 2013 - 12:20

Tineke:

Hallo luitjes,

Jammer hoor dat het al weer bijna voorbij is, maar fijn dat Larissa het allemaal zo goed heeft gedaan. Hebben erg genoten van jullie verslagen. Nu nog even een paar dagen genieten van het mooie weer, want hier is het nog steeds niet veel beter. Alleen is alles wel een stuk groener dan toen jullie weggingen. En wens jullie een goede en voorspoedige terugreis.

Groetjes Ton en Tineke

• 13 Mei 2013 - 21:32

Johan En Lydia:

Hoi André, Els en Larissa,

Bedankt voor al die prachtige, mooie, lange verslagen, wij hebben veel leesplezier
    ervan gehad.

Genieten jullie nog maar even van een zonovergoten Curacao voordat woensdagavond
    het vliegtuig huiswaarts gaat.

Het is in Nederland nog behoorlijk fris met af en toe regen dat zal dus behoorlijk wennen zijn in
    het begin.

Wij wensen jullie een behouden vlucht toe.

We zien jullie wel met Pinksteren om weer wat bij te kletsen over de laatste dagen op Curacao,

groet van Johan en Lydia

• 14 Mei 2013 - 07:33

Mitzy:

Hallo Larissa,

Ik vond het leuk om te horen dat je het weer zo fijn hebt gehad met de dolfijnen,
    Mijn moeder heeft veel voorgelezen, ik heb je gemist en ben blij dat je bijna thuis bent.
    Groetjes aan papa en mama en tot gauw, liefs van je vriendin Mitzy

Larissa

Hallo. Ik ben Larissa en ben 13 jaar. Ik heb het Phelan McDermid syndroom en dat noemen zo ook wel 22q13 Delete. Het Phelan McDermid syndroom is een vrij zeldzaam syndroom. Wereldwijd zijn er slechts 1400 diagnoses gesteld. De oorzaak is het ontbreken van een stukje genetisch materiaal van het uiteinde van de lange arm van de twee chromosomen 22. Net als de meeste chromosoomafwijkingen ontstaat het Phelan McDermid syndroom toevallig tijdens de vorming van eicellen of zaadcellen. Enkele kenmerken van dit syndroom is een ernstige verstandelijke beperking, slappe spierspanning bij baby’s, vertraagde of afwezige spraak, normale groei of enigszins lang voor hun leeftijd. De algehele ontwikkeling is vanaf het begin ernstig vertraagd. Meestal zal de ontwikkelingsleeftijd niet hoger uitkomen dan twee jaar. Ze hebben veel stimulans nodig om de basisvaardigheden onder de knie te krijgen. En eenmaal geleerde moet men blijven oefenen, wil het kind ze niet vergeten. Ook op de langere termijn zal toezicht en ondersteuning nodig blijven. Ouders van kinderen met het Phelan McDermid syndroom geven aan dat hun kind prettig in de omgang is, vriendelijk, sociaal en aanhankelijk. Opvallend is dat de kinderen hun verworven vaardigheden continu moeten blijven herhalen. Anders vergeten ze deze weer (meest uitgesproken op het spraak-/taalgebied). Er is nog geen sluitende verklaring voor dit verlies van vaardigheden. Kinderen met Phelan-McDermid-syndroom zijn meestal heel snel afgeleid. Leren is daardoor een grote uitdaging. Veel ouders merken op dat leren vaak beter gaat wanneer het in de vorm van een spel wordt gedaan of met behulp van muziek en liedjes. Ik heb van 2006 tot en met december 2015 op speciaal onderwijs gezeten. Nu zit ik op dagbesteding van 's Heerenloo en dat is erg leuk daar.

Actief sinds 09 Maart 2013