3de therapie dag 17-05-2017 - Reisverslag uit Jan Thiel, Curaçao van Larissa Kuiper - WaarBenJij.nu 3de therapie dag 17-05-2017 - Reisverslag uit Jan Thiel, Curaçao van Larissa Kuiper - WaarBenJij.nu

3de therapie dag 17-05-2017

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Larissa

17 Mei 2017 | Curaçao, Jan Thiel

Larissa lag nog heerlijk te slapen vanmorgen. Helaas toch wakker gemaakt om 8.00 uur. Viel niet mee om uit bed te komen. Maar 10.00 moeten we toch richting het CDTC. Maar toen ze onder de douche stond zag ze haar praatcomputer toen kwam er een grote lach en was ze vrolijk.
Alles ingepakt en alles in de auto en op naar de dolfijnen.
Al gauw kwam Wendy met Courtney. Even uitgelegd hoe het werkt de praatcomputer.  En al tips van Wendy gehad ivm de Emoties. Want dat is best moeilijk om zo mee te werken. Als Larissa vrolijk is dan op de smile drukken van vrolijk. En zo ook als ze verdrietig of boos is. Als ze dat goed oppakt. Kan je het uitbreiden.
Ze gingen eerst naar de wc met Larissa en laten alles zelf doen dat ging al super goed.  Ze heeft een jurk aan hier en dat vindt ze wel moeilijk. Thuis heeft ze meestal een broek aan.
Daarna zwemspullen aan en op naar de dolfijnen. Ze is via het dock het water ingegaan. Dat ging goed. Ze heeft weer goed haar best gedaan in het water. Ze heeft met Chabelita veel rondjes gezwommen. En met Sami heeft Larissa ook nog gezwommen. Die mocht over de stok springen. Wel 4x achter elkaar. Zo gaaf. Dat is de jongste dolfijn bij de therapie. Chabelita is namelijk niet helemaal in topvorm daarom Sami erbij.
Larissa heeft bewust geen dock tijd. Daardoor is ze lang in het water. Maar wat is ze moe.
Wendy viel het ook op. Ze vind Larissa ook niet helemaal fit. En ze zag witjes vanmorgen.
 Dus heel rustig aan vanmiddag. Zitten nu weer bij het huisje lekker op de veranda in de wind.
De afspraak die we hadden op het strand met Esther maar afgezegd. Hun zoon zit voor ons. Die lag ook helemaal uitgeteld op een strandbad in de schaduw te slapen

Larissa

Hallo. Ik ben Larissa en ben 13 jaar. Ik heb het Phelan McDermid syndroom en dat noemen zo ook wel 22q13 Delete. Het Phelan McDermid syndroom is een vrij zeldzaam syndroom. Wereldwijd zijn er slechts 1400 diagnoses gesteld. De oorzaak is het ontbreken van een stukje genetisch materiaal van het uiteinde van de lange arm van de twee chromosomen 22. Net als de meeste chromosoomafwijkingen ontstaat het Phelan McDermid syndroom toevallig tijdens de vorming van eicellen of zaadcellen. Enkele kenmerken van dit syndroom is een ernstige verstandelijke beperking, slappe spierspanning bij baby’s, vertraagde of afwezige spraak, normale groei of enigszins lang voor hun leeftijd. De algehele ontwikkeling is vanaf het begin ernstig vertraagd. Meestal zal de ontwikkelingsleeftijd niet hoger uitkomen dan twee jaar. Ze hebben veel stimulans nodig om de basisvaardigheden onder de knie te krijgen. En eenmaal geleerde moet men blijven oefenen, wil het kind ze niet vergeten. Ook op de langere termijn zal toezicht en ondersteuning nodig blijven. Ouders van kinderen met het Phelan McDermid syndroom geven aan dat hun kind prettig in de omgang is, vriendelijk, sociaal en aanhankelijk. Opvallend is dat de kinderen hun verworven vaardigheden continu moeten blijven herhalen. Anders vergeten ze deze weer (meest uitgesproken op het spraak-/taalgebied). Er is nog geen sluitende verklaring voor dit verlies van vaardigheden. Kinderen met Phelan-McDermid-syndroom zijn meestal heel snel afgeleid. Leren is daardoor een grote uitdaging. Veel ouders merken op dat leren vaak beter gaat wanneer het in de vorm van een spel wordt gedaan of met behulp van muziek en liedjes. Ik heb van 2006 tot en met december 2015 op speciaal onderwijs gezeten. Nu zit ik op dagbesteding van 's Heerenloo en dat is erg leuk daar.

Actief sinds 09 Maart 2013