Dinsdag zevende therapiedag - Reisverslag uit Jan Thiel, Curaçao van Larissa Kuiper - WaarBenJij.nu Dinsdag zevende therapiedag - Reisverslag uit Jan Thiel, Curaçao van Larissa Kuiper - WaarBenJij.nu

Dinsdag zevende therapiedag

Blijf op de hoogte en volg Larissa

08 Mei 2013 | Curaçao, Jan Thiel

Vanmorgen vroeg wakker van de regen. Maar gelukkig klaarde het al snel op. Na het ontbijt zijn we naar kruidentuin van Diah Veeris geweest. Daar hebben we even rondgewandeld, echt veel verschillende soorten kruiden. Toen wilde we nog naar St. Jorisbaai. Maar het was echt een geitepad. Dus omgedraaid en geprobeerd via een andere weg daar te komen. Toen reden we langs Aloe Vera plantage. Daar gaan we ook nog een keertje heen. We moesten weer terug. Want het was al 12.00 uur en moesten nog lunchen en eten halen voor in het huisje. Larissa krijgt nog heerlijk macaroni van gisteren. Wij eten overheerlijke Ossehaas met brood.
We zijn namelijk pas om 18.00 uur terug bij ons huis. Dus even makkelijk met eten.
We hebben bij Zanzibar geluncht. Heerlijk is het weer. Volop zon, water weer schoon en echt blauw.
Met Maurice ook contact gehad. Toch blijft het vreemd dat hij er niet bij is. Maar we begrijpen het ook van hem.
Meteen even gekeken of Chantal uit Curacao gereageerd heeft. En ja. Ze is terug van vakantie. Toen bij het CDTC even kijken was ze net naar huis toe. Dus misschien morgen. We zien het wel.

Larissa kreeg een grijns van oor tot oor toen Wendy en Lindsey kwamen om haar op, te halen. Ze kon weer kiezen in de oefenruimte, verven of een puzzle maken. Ze koos puzzle maken. Als een stukje niet goed was, zei ze nee, en gaf dat aan Lindsey. Zo heeft Larissa het helemaal zelf gemaakt.

Uiteindelijk gingen ze weer naar het dock toe, ze was heel gauw in het water. Ze gaat zitten en doet meteen haar voeten in het water. Wendy hoeft niks meer te zeggen hoe het moet.
Ze draait zich op haar buik en glijdt het water in. Wat ons ook heel erg opviel. Larissa ging alles regelen in het water. Wendy hoefde eigenlijk niks te doen. Als Nubia iets deed wat larissa niet wilde zorgde Larissa zelf dat hij ophield. Ze had iets verkeerd gekozen en daar kwam ze laat achter, Nubia moest haar duwen aan haar voet, en dat vindt ze niet fijn. Dus Larissa draaide zich om en zei, hou op. En stuurde haar met haar vinger naar het dock toe. Zo gaaf om te zien. Maar het leuke is, Nubia kan ook iets onverwachts doen, en datndeed ze ook. Larissa ging iets uitkiezen van de picto's toen kwam Nubia bij haar en gaf een kus aan Larissa. Toen moest Larissa weer heel hard lachen. En dat gaat over en weer.
Naast het dock van Larissa, zwemt Daniel. Die zwom met zijn dolfijn in de weg, Larissa laat Wendy zo achter haar en zwemt er keurig omheen met Nubia. Daniel en Larissa moesten allebei lachen hierom.

Ze heeft wel getroffen vandaag dat ze weer kon zwemmen met Nubia, het ging zo goed, dat Wendy helemaal vergat om op het dock te werken. Larissa heeft zo goed haar best gedaan in het water. Dus morgen wel weer tussentijds op het dock.

Donderdag mag Larissa de zwemtijd inhalen van maandag, om half negen. Dus we moeten voor de zekerheid de wekker zetten. Ondanks dat we vroeg wakker zijn. Kunnen de boterhammetjes zakken.

• 08 Mei 2013 - 19:44

Johan En Lydia:

Hoi luitjes,

Gelukkig dat vandaag alles op rolletjes is gelopen, therapie waar Larissa laat zien wat ze allemaal kan, mooi weer, niet meer benauwd, kruidentuin bezocht, heb op de site gekeken, ziet er mooi uit . Is er niet eens
    jaaaaaaren geleden een uitzending geweest met Rik Felderhof en de eigenaresse?
    Genieten jullie vanavond maar lekker van het ossehaasje,

CARPE DIEM oftewel PLUK DE DAG.

groet van Johan en Lydia

• 08 Mei 2013 - 21:11

Dagmar:

Hallo,
    Wat een mooie verhalen allemaal! En zo fijn dat Larissa er oo zo van geniet en daarbij al die dingen laat zin. Genieten jullie maar lekker! Top

• 08 Mei 2013 - 21:54

Johan En Lydia:

Hoi luitjes,

jaaaaaaren geleden een uitzending geweest met Rik Felderhof en de eigenaresse?
    Genieten jullie vanavond maar lekker van het ossehaasje,

CARPE DIEM oftewel PLUK DE DAG.

groet van Johan en Lydia

• 08 Mei 2013 - 21:59

Johan En Lydia Kuiper:

Hoi,

Daar zijn we weer, heb het even opgezocht van de kruidentuin.
    Rik Felderhof heeft in 1995 een uitzending "DE STOEL" gedaan op Curacao
    over de kruidentuin.

Groet Johan en lydia

• 10 Mei 2013 - 22:40

Tineke:

Hallo,

Wat heerlijk om te lezen dat het zo goed gaat met Larissa, en dat ze zo'n band heeft opgebouwd met haar dolfijn. Maar het gaat nu zeker al opschieten voor jullie, genieten jullie nog maar hoor. Zeker van het heerlijke weer. Wij hebben vandaag onze winterjas weer aan gehad. We kijken al weer uit naar jullie volgende bericht. Ook de groeten van ma die leest ook alle `uitgeprinte ´berichtjes.

Groeten Ton en Tineke

Larissa

Hallo. Ik ben Larissa en ben 13 jaar. Ik heb het Phelan McDermid syndroom en dat noemen zo ook wel 22q13 Delete. Het Phelan McDermid syndroom is een vrij zeldzaam syndroom. Wereldwijd zijn er slechts 1400 diagnoses gesteld. De oorzaak is het ontbreken van een stukje genetisch materiaal van het uiteinde van de lange arm van de twee chromosomen 22. Net als de meeste chromosoomafwijkingen ontstaat het Phelan McDermid syndroom toevallig tijdens de vorming van eicellen of zaadcellen. Enkele kenmerken van dit syndroom is een ernstige verstandelijke beperking, slappe spierspanning bij baby’s, vertraagde of afwezige spraak, normale groei of enigszins lang voor hun leeftijd. De algehele ontwikkeling is vanaf het begin ernstig vertraagd. Meestal zal de ontwikkelingsleeftijd niet hoger uitkomen dan twee jaar. Ze hebben veel stimulans nodig om de basisvaardigheden onder de knie te krijgen. En eenmaal geleerde moet men blijven oefenen, wil het kind ze niet vergeten. Ook op de langere termijn zal toezicht en ondersteuning nodig blijven. Ouders van kinderen met het Phelan McDermid syndroom geven aan dat hun kind prettig in de omgang is, vriendelijk, sociaal en aanhankelijk. Opvallend is dat de kinderen hun verworven vaardigheden continu moeten blijven herhalen. Anders vergeten ze deze weer (meest uitgesproken op het spraak-/taalgebied). Er is nog geen sluitende verklaring voor dit verlies van vaardigheden. Kinderen met Phelan-McDermid-syndroom zijn meestal heel snel afgeleid. Leren is daardoor een grote uitdaging. Veel ouders merken op dat leren vaak beter gaat wanneer het in de vorm van een spel wordt gedaan of met behulp van muziek en liedjes. Ik heb van 2006 tot en met december 2015 op speciaal onderwijs gezeten. Nu zit ik op dagbesteding van 's Heerenloo en dat is erg leuk daar.

Actief sinds 09 Maart 2013